Details - Piešťanské informačné centrum



ak. mal. Pekár Ferdinand (1926)

image

Date and place of birth
30. 05. 1926, Vieska nad Žitavou

Place of activity
Piešťany

Type of authority
Akademický maliar

Citation
(http://www.hospodarskyklub.sk/hd-dennik/index.cgi?2001.1.4+Domace+49)

Biography
Akademický maliar Ferdinand Pekár (1926) v rokoch 1951 - 1956 študoval na Vysokej škole výtvarných umení u profesorov Bedřicha Hoffstadtera krajinársky odbor a po jeho tragickej smrti v roku 1955 oddelenie figurálnej maľby u Jána Mudrocha. Tu získal nadpriemernú citlivosť pre farbu a tvarovú štylizáciu, predpoklady ku kompozičnej dokonalosti a schopnosť budovať tvar a priestor čírou farbou. Po skončení štúdia pracoval ako odborný asistent na Anatomickom ústave Lekárskej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Tu sa mohol zdokonaľovať v štúdiu ľudského tela, vytvoril množstvo kresieb v rôznych lekárskych a vedeckých publikáciách.

Až do 70. rokov ťažisko jeho tvorby spočívalo v realizovaní monumentálnych prác v interiéri a exteriéri. Tridsiatka dekoratívnych maliarskych, no predovšetkým sochárskych realizácií na celom Slovensku svedčí o invencii a intenzívnom tvorivom období umelca. Súbor siedmich portrétov z historickej medicíny na okná teoretických ústavov Lekárskej fakulty UK z katedrálneho skla z roku 1958 bol prvou Pekárovou zákazkou tohto druhu. Nasleduje rad kovaných mreží, drevené, sklenené mozaiky a reliéfy z liateho betónu, ktoré sumárne odzrkadľujú umelcovo úsilie o nové poňatie a vyjadrenie architektonického ornamentu. Hliníkové mreže z rokov 1971 v Západoslovenských vodárňach v Bratislave, kovová železná mreža na poliklinike v Malackách, liečebný dom Hviezda v Trenčianskych Tepliciach, internát Polygrafických závodov v Bratislave, veľké obojstranné reliéfy - betón, hliník v exteriéri predajne Domáce potreby v Galante a v budove KOVAK Šurany, využívajú v skladbe opakovanie prvkov, ktoré od jednoduchého aplikovania základných tvarov dospeli k zredukovanej, elegantne vyznievajúcej dekoratívnej, esteticky pôsobivej stene v rovine účinnosti elementárnych vyjadrovacích prostriedkov - kruh, priamka, polkruh, vlnovka...

V roku 1970 sa Pekár presťahoval z Bratislavy do Piešťan. Upúšťa od monumentálnej tvorby a plne sa venuje komornej maľbe. Svoju umeleckú výpoveď šifruje v jednoduchých, každodenných motívoch - krajinomaľba, zátišie a portréty tvoria hlavnú náplň.

Vníma premeny prírody, odhaľuje jej vnútorný svet, nekonečné variácie pohybu, jedinečnú krásu zakotvenú v každom detaile. Stotožňuje sa s ňou ako človek, zžíva sa s ňou ako umelec.
Ferdinanda Pekára priťahuje i ľudská tvár, do ktorej sa premieta celý život, psychika i momentálna nálada človeka, ale aj krehké krivky ženského tela.

Zdroj: Zora Petrášová

Links