Detail článku - Piešťanské informačné centrum



PIKTO13

obrázok

Ako prichádzajú ilustrátori o ilúzie

Mestská knižnica mesta Piešťany sa stala v dňoch 25. – 26. októbra 2013 miestom konania 2. ročníka celoslovenskej ilustrátorskej konferencie pod názvom PIKTO 13. Organizátormi podujatia boli združenie ASIL – Asociácia ilustrátorov a Mestská knižnica mesta Piešťany. Konferencia sa konala s podporou Ministerstva kultúry SR a záštitu nad ňou prevzal primátor mesta Piešťany Remo Cicutto.

Témou tohtoročnej konferencie bolo Postavenie ilustrátora na trhu práce a možnosti jeho uplatnenia. Cieľom konferencie bolo objasniť ilustrátorom možnosti uplatnenia sa vo svete trhového mechanizmu, priblížiť sa k brehu, na ktorom stoja zadávatelia, upozorniť na nevyužité príležitosti, predstaviť možnosti v komerčnom svete, zadefinovať priority v diskusiii s klientom a nakoniec spoznať slovenskú ilustrátoskú succes story.

Medzi pozvanými hosťami boli okrem samotných ilustrátorov, predstavitelia zadávateľov z rôznych potenciálnych oblastí komerčného biznisu – vydavatelia a kreatívni riaditelia reklamných agentúr, taktiež výtvarníci – freelanceri, výtvarníci - pedagogickí pracovníci a nakoniec aj výtvarníci, ktorý zmenili profesiu, aby prežili.

Sprievodným podujatím konferencie bola vernisáž výstav SAMI SEBE SI, prezentujúcej jedinečné autorské knihy ilustrácií slovenských výtvarníkov a Nový východ Slniečka, zobrazujúcej súťažné návrhy na nový grafický layout, hlavičku a logo časopisu Slniečko. Vernisáže sa zúčastnili zástupcovia Literárneho informačného centra, ktoré v spolupráci s ASIL zorganizovalo súťaž návrhov s cieľom dať Slniečku - najstaršiemu slovenskému mesačníku pre deti, novú vizuálnu podobu. Súčasťou programu bolo uvítanie knihy jednej z najvýraznejších osobností slovenskej ilustrátorskej scény, výtvarníčky Daniely Olejníkovej – Liek pre vĺčika.

Súčasťou programu Pikto 13 bola súťaž vyhlásená v spolupráci s týždenníkom Trend a agentúrou OWL Pictures Hľadáme ilustrátorov, ktorej predmetom bolo konkrétne zadanie v rámci jedného z vydaní časopisu trend. Súťaž bola určená mladým talentovaným ilustrátorom a jej výsledky boli slávnostne vyhlásené počas konferencie Pikto 13.

TREND:
„Z trinástich oslovených ilustrátorov dodali kresby desiati. Autori mali na výber ilustrovanie jednej z dvoch navrhnutých tém pripravovaného čísla. Víťazné práce obidvoch zadaní boli publikované v časopise Trend.
Prvým zadaním bola téma s pracovným hedlajnom „Rodinkárstvo v štátnej správe“. Na základe medializovaných informácii o rodinných vzťahoch na ministerstve pôdohospodárstva sa TREND chcel bližšie pozrieť na tento fenomén. Ako podľa nás najlepšiu sme pri tejto téme vybrali ilustráciu Zsolta Lukácsa.
Druhé zadanie sa týkalo článku s pracovným titulkom „Lovci nehôd“. Ide o zachytenie nového typu podnikania, ktorý spočíva v tom, že agenti, ktorí sa expresne vedia dostať na miesta dopravných nehôd, ponúkajú poškodeným riešenie poistnej udalosti či opravu v servise. Za najlepšie vystihujúcu túto tému sme vybrali ilustráciu Mareka Cinu.“

Zdroj: http://podnikanie.etrend.sk/kreativne/ako-dopadla-ilustratorska-sutaz-trendu.html


NAPÍSALI O PIKTE

Ako prichádzajú ilustrátori o ilúzie
23. október 2013, Jana Mocková - MALÝ DIZAJN BLOG
V sobotu som sa zúčastnila v Piešťanoch druhého ročníka konferencie ilustrátorov, ktorú organizuje asociácia ASIL. Program bol lákavý aj pre grafických dizajnérov a nazrieť do zákulisia príbuzenskej profesie kolegov, s ktorými menej či viac prichádzame pravidelne do kontaktu, nie je nikdy zlý nápad. Prednášať prišli Juraj Heger (majiteľ vydavateľstva Slovart), Martin Jenča (Žltý – štúdio Milk), Ové pictures (Veronika Obertová a Michaela Čopíková) a Owl agency (prvá slovenská ilustrátorská agentúra). Pán Heger je vynikajúci rečník, ktorý si získal publikum len s pomocou papierových “slideov”. Dozvedeli sme sa ako v Slovarte vydávajú knihy, ktoré sú im srdcu milé, ako sa predávajú knihy homeopatickým spôsobom, ako sa slovenské vydavateľstvo dostane na medzinárodnom veľtrhu do anglosaskej sekcie (a nevyhodia ho odtiaľ), že funkcia výtvarného redaktora nie je vôbec tak odstrašujúca ako sa zdá a že Slovart má dobré vzťahy s väčšinou ilustrátorov, s ktorými spolupracuje. A okrem toho sú otvorení nápadom na knižky, ktoré im iniciatívne môže ktokoľvek priniesť. Našla som rozhovor, ktorý s pánom Hegerom urobili noviny Sme, tak kto si chce prečítať viac, nech sa páči: Juraj Heger: nechcel som byt priemerným umelcom. Témou prednášky Martina Jenču (grafického dizajnéra) bolo práve to, ako ilustrátor nemusí prichádzať o ilúzie: spoluprácou s grafickými dizajnérmi, či s inými, zdanlivo nesúvisiacimi odbormi. Jeho vášňou sú časopisy a ilustrácie v časopisoch sú presne tým miestom, kde vidí úlohu ilustrátora ako nezastupiteľnú. Ilustrátorov povzbudil, aby sa nebáli robiť si väčšie self-promo a jeho polo-animovaná-funny-freshprezentácia bola toho dobrým príkladom. Ové pictures ukázali aký presah majú ich ilustrácie do animácie a ako si žijú rôznymi ďalšími životmi: na výstavách, tričkách, etiketách, videoklipoch, autorských filmoch… Vo dvojici to ide dievčatám na jednotku a bol to výborný príklad toho, ako združovanie sa do kolektívu môže byt správnym krokom rozvoju kreatívneho ducha a obchodného potenciálu. Owl agency je mladá ambiciózna agentúra, ktorej cieľom je ponúkať veľkým miestnym aj zahraničným klientom kvalitných slovenských ilustrátorov. Na prednáške jasne definovali, čo by mal takto pracujúci ilustrátor spĺňať a podľa akých krokov má postupovať, ak sa chce stať hviezdou. Dúfam, že sa Owl agentúry ilustrátori nezľakli, pretože trh a – za seba hovorím, že aj my grafickí dizajnéri – takýchto ilustrátorov potrebujeme. Prednášku Owl agency doplnil Patrik Garaj, ktorý predstavil práve ukončenú súťaž / výberové konanie na ilustrácie do týždenníka Trend. Ako sám povedal, väčšina z oslovených tvorcov splnila rýchly termín odovzdania bez problémov, takže minimálne dochvíľnosť nie je slabá stránka slovenských ilustrátorov. Jediné malé mínus konferencie bolo natiahnutie niektorých prednášok (no tu je na zváženie, či stojí za to stopnúť rozbehnutú debatu a otázky publika na úkor dodržania časového harmonogramu), a neohlásený vstup Patrika Garaja, ktoré spôsobili, že na záver, po dni strávenom v tmavej knižnici, som už nedokázala obsedieť a doslova sme z konferencie utiekli. Čo je škoda, lebo diskusia o ASIL-e ma celkom zaujímala (sama som členkou Kanárskej asociácie grafických dizajnérov a ich problémy sú celkom podobné). A ešte malý nápad pre organizátorov (ktorým ďakujem za vynikajúci bufet, ktorý zabezpečili vo vstupnej hale piešťanskej knižnice): ak budete chcieť znížiť uhlíkovú stopu Pikta 2014, navrhujem presun konferencie do nudnej Bratislavy : ) Inak v Piešťanoch bude ešte mesiac trvať výstava autorských projektov kníh členov ASIL-u – máte šancu sa prísť pozrieť na pekné veci.

Ako prichádzajú ilustrátori o ilúzie
23. október 2013, Jana Mocková - DENNÍK SME
Cez víkend sa v piešťanskej mestskej knižnici debatovalo o tom, ako vyzerajú knihy a ako by mohli vyzerať. Ilustrátor Tomáš Klepoch mohol priniesť na víkendovú PIKTO – prvú konferenciu ilustrátorov – niekoľko ukážok svojej tvorby. Doniesol jediný obrázok. Fotografiu mailu, v ktorom vydavateľovi vysvetľuje, že za taký neuveriteľné nízky honorár už naozaj nemôže pokračovať v práci. „Ja by som tomu vydavateľovi za takýchto podmienok asi ani neodpísal,“ hovorí úprimne Julo Nagy, šéf združenia ASIL, ktoré konferenciu v mestskej knižnici organizovalo. Ako dúfal pred jej začiatkom, nebolo to o mierumilovnom potľapkávaní sa po pleciach. „Vizuálna stránka kníh nie je jednostranná záležitosť a ani PIKTO nebolo jednostranným nadávaním na kohosi. Bolo o rúcaní bariér zo všetkých strán,“ hovorí Nagy o vášnivých debatách, ktoré sa tam rozbehli. Na PIKTO si mohli návštevníci pozrieť aj medzinárodnú ilustrátorskú a knižnú tvorbu. Dobre to podľa neho vysvetlil jeden z rečníkov, vydavateľ Vlado Michal z Artfora. „Najprv si nás všetkých získal – aj zasnené, poetické duše ilustrátorov, ktoré často nevedia rozmýšľať podnikateľsky – keď rozprával o procese, akým vydávajú knižky. Vydávajú totiž tie, ktorým veria a ktoré sú ich srdcovou záležitosťou. Vzápätí pred nami rozbalil excelovskú tabuľku nákladov a ziskov, aby nám ukázal, čím všetkým sa okrem srdca musí riadiť, keď nechce byt v strate.“ „Mnohí ilustrátori sa možno prebudili, ukázalo im to aj druhú stranu, hoci, bol som až prekvapený tým, aké zúfalé postavenie má ich profesia v našej spoločnosti,“ dodáva Julo Nagy. Ešte nejaký čas podľa neho potrvá, kým vyrastie generácia, ktorá bude chcieť svoje deti vychovávať inak. „Ilustrátor je dnes ohrozeným druhom. Ak vyhynie, deti budú vyrastať na povrchnej, konzumnej a prázdnej kultúre,“ hovorí. Medzi rečníkmi bol aj Juraj Horváth z malého českého vydavateľstva Baobab, ktoré je unikátnym príkladom toho, že sa dá vyžiť „z nadšenia“ a dobrého pocitu z vlastnej práce, aj Zuzana Šeršeňová z vydavateľského gigantu Slovart, ktorý “pozná trh”. Za grafických dizajnérov hovoril napríklad Boris Meluš. Podla neho by sa ilustrátori mali viac emancipovať a vydavatelia vymaniť spod nadvlády „kamarátskych grafikov“. „Väčšina vydavateľov žije stále v 90. rokoch a neuvedomuje si, že vizuálna stránka kníh nie je len na parádu. Odmietanie investovania do kvalitnej grafickej úpravy a ilustrácií prezentujú ako ekonomickú gramotnosť, no je to skôr pohodlnosť a krátkozrakosť. V elektronickej dobe bude kniha čoraz viac objektom a artefaktom ako len nositeľom informácie,“ hovorí Meluš.
Autor: Martina Marová Dátum: 29. 10. 2013